VERHAAL VANUIT VISITOR CENTER:

DEZELFDE GASTVRIJHEID, MAAR DAN OP AFSTAND

Wennen doet het niet, zo’n leeg Visitor Center. Wikken en wegen blijft het dagelijks, met de bezetting, de informatie die wel en niet gegeven kan worden en wat te doen om ervoor te zorgen dat bezoekers terugkomen zodra dat weer kan. “Het blijft onwerkelijk, elke dag als ik het Visitor Center binnenwandel. Waar het normaal gesproken een komen en gaan is van bezoekers en bewoners op zoek naar informatie, activiteiten, een Maastrichts cadeautje of een speciaal souvenir, is het nu stil. Heel stil,” vertelt Gaby Faut, manager van het Maastricht Visitor Center bij Maastricht Marketing, terugblikkend op het jaar dat ook voor haar zo compleet anders liep dan verwacht.

route-anderhalve-meter-visitor-center-gedicht-maatregelen-maastricht-eighty8things.jpg

Informatievoorziening voortdurend aanpassen
“In januari stonden we helemaal in de startblokken; geactualiseerde city guides in de schappen, een eigen parfum voor de stad op de plank, een agenda vol activiteiten, een aanbod met rondleidingen en tal van nieuwe campagnes. Klaar om uitgerold te worden. En vooral, klaar om de bezoekers in 2020 een gastvrij en onbezorgd bezoek aan onze stad te bezorgen.” Maar het liep anders en dat doet het nog steeds. Net als in het voorjaar, is de stad ook nu tijdens deze tweede lockdown in stilte gehuld. Zo ook het Visitor Center. Maar het mag dan veel stiller en rustiger zijn met minder bezoekers aan de stad, het betekent echter niet dat de informatievoorziening ook helemaal stil ligt, zo voegt Gaby er snel aan toe. “Nee, in tegendeel, juist niet. Achter de schermen is het hele jaar hard doorgewerkt en zijn we voortdurend op zoek geweest hoe we onze informatievoorziening het beste konden aanpassen aan de manier waarop bezoekers die nu vragen en wensen. Online en via andere kanalen zetten we volop in om potentiële bezoekers, bewoners en omwonenden te informeren over een veilig bezoek aan de stad.” 

Zelfde gastvrijheid, maar dan op afstand
Ze vervolgt: “Zo actualiseren we de informatie op onze site voortdurend in vier talen. We zijn een heuse vraagbaak voor mensen in België en Duitsland. Was het normaal de vraag wat er allemaal te doen is, nu ging het vooral over de actuele maatregelen en de vraag of men überhaupt kon komen? In onze informatie zetten we vooral in op ‘Een veilig rondje stad’ (Oftewel: kom alleen, shop doelgericht, vermijd drukke plekken en wijk eens uit naar andere stadsdelen, anticiperend op de maatregelen wat er op dat moment nog kan en veilig is.) Dat doen we ook door onze nieuwsbrief voor consumenten in het Engels te maken. Zo kunnen we ook onze internationale bewoners beter bereiken. En hen wijzen op campagnes als ‘Een veilig rondje stad’, ‘Lokaal shoppen’ en ‘We laten het licht aan’. In de periode voor deze laatste lockdown hebben Hospitality Guides in de stad rondgelopen. Zij zijn getraind door medewerkers van het Visitor Center, om meer bekendheid te krijgen met de meest gestelde vragen van dat moment. We hebben 10.000 city guides ter beschikking gesteld om hen te laten uitdelen. Om zo ook de andere wijken onder de aandacht te brengen en spreiding in de stad te realiseren. Onze communicatie verloopt nu grotendeels via WhatsApp, e-mail en via ons call center. Daar zitten onze medewerkers dagelijks klaar om alle vragen over onze stad te beantwoorden. Voor ons Visitor Center golden tijdens de intelligente lockdown aangepaste openingstijden (dagelijks tussen 11u en 15u). Met het minimaal aantal bezoekers, geen groepen, de sluiting van de horeca en het verbod op evenementen hebben we besloten hiertoe over te gaan. Maar met alle alternatieven boden we dezelfde gastvrijheid maar dan op afstand.  Tijdens de harde lockdown kunnen we niet anders dan ons Visitor Center sluiten voor bezoekers 

“Ik kan niet wachten tot het moment dat ik het Visitor Center binnenstap en weer ondersteboven wordt gelopen door bezoekers die met hun neus in de City Guide of plattegrond zitten om hun route voor een paar dagen Maastricht uit te stippelen.”

Online lokaal shoppen
Met de gedwongen sluiting van de winkels, nu tijdens deze tweede lockdown zo vlak voor de feestdagen, zijn de pijlen vooral gericht op het promoten van online lokaal shoppen. “We wijzen mensen op dit moment heel actief op de online mogelijkheden om lokaal te shoppen via www.dewebshopvanmaastricht.nl

Webshop Maastricht Marketing 
Het Maastricht Visitor is doorgaans ook de plek om Maastrichtse producten en ‘herinneringen´ te shoppen. Gaby: “Ook dat heeft met de komst van corona nog meer online een plek gekregen. Onze eigen Visitorwebshop bestond al, maar leeft nu nog meer. In het afgelopen jaar zijn we daarop veel actiever gaan inzetten als plek om ´Maastricht te shoppen´ en Maastricht als merk verder uit te bouwen. We zetten alles op alles om Maastricht ‘top of mind’ te houden en ervoor te zorgen dat men de stad weer zal bezoeken zodra het kan. En geloof me, ik kan niet wachten tot het moment dat ik het Visitor Center binnenstap en weer ondersteboven wordt gelopen door bezoekers die met hun neus in de City Guide of plattegrond zitten om hun route voor een paar dagen Maastricht uit te stippelen.”