HOTEL ZENDEN VERTROUWT OP EIGEN CREATIVITEIT

Morgen kan het weer helemaal anders zijn, maar Martijn Zenden (46) van hotel Zenden, weet ook dat niets doen, geen optie is. Geen mens ontkomt aan de coronacrisis en hoewel de horecabranche een reeks harde klappen moet ondergaan, zet het familiebedrijf de schouders eronder. Innoveren, meeveren en zichtbaar blijven, is noodzakelijk. 

#TakeMeAway_Insta.jpg

“We speelden al langer met het idee om onze hotelgasten nog meer als ‘local’ hun verblijf kunnen ervaren,” vertelt Martijn. “Mensen zijn er nu eenmaal steeds meer op gericht om hun eigen ding te kunnen doen. Zo waren we al aan het digitaliseren vóórdat we voor deze uitdagingen kwamen te staan. Inmiddels loopt ons zelfservice in- en out-check systeem perfect. Dat is eigenlijk een geluk bij een ongeluk. Nu kijken we verder hoe we de bezoeker nog meer die ‘local experience’ kunnen geven. Zolang wij hotelgasten mogen blijven ontvangen, hebben ze wat mij betreft dus net zo veel recht om te genieten van take-away zoals de bewoners dat doen. 

Take Me Away 
De dag na lockdown II, bedacht Martijn het Take Me Away’ concept. Zelf beschikt het hotel wel over een ontbijtruimte, maar een eigen restaurant zoals bij de grotere hotels, hebben ze helaas niet. Hij belde alle restaurants die ze normaal warm aanbevelen aan hun gasten, met de vraag of ze konden bezorgen. Inmiddels doen vrijwel alle Maastrichtse restaurants aan take away. Het sterrenrestaurant Tout-a-Fait en Witloof bezorgen zelfs via het raam van de ontbijtkamer. “Onze gasten zijn super dankbaar. We krijgen enorm enthousiaste reacties, ook van de restaurants,” aldus Martijn. Al hun aanbevelingen van take-out en bezorgen hebben ze gevat in een eigen app voor hotelbezoekers. 

De stad wordt weer een dorp
Martijn: “Ik wil de buitenwereld laten zien dat je in Maastricht nog steeds kunt genieten. Op het moment voelt het elke dag als een zondagochtend in de binnenstad. We zijn hier niet om de grenzen op te zoeken van de gestelde maatregelen, we willen juist positieve energie brengen en denken in mogelijkheden. Je kunt vooraf nooit precies inschatten hoe iets verloopt. Dat is ondernemen. En als alles je maar makkelijk komt aanwaaien, dan wordt je daar ook niet scherp van.”

Nieuwe inzichten
“We hebben nu alweer inzichten gekregen die we ook in betere tijden kunnen inzetten,” vervolgt Martijn. Zo kwamen we er per toeval achter dat bij onze zwemschool, kinderen veel beter vooruitgaan nu we de zwemlessen hebben verkort van een uur naar een half uur en de groepen hebben gehalveerd waardoor je bijna privéles krijgt. En zo heeft iedere ondernemer vast weer eigen inzichten. Soms kan een oplossing ook gewoon heel simpel zijn. We hoeven het wiel toch ook niet alleen uit te vinden? Samen met de lokale horecaondernemers zet ik mij graag in om een positieve klank te laten horen.”