Koningsdag in Maastricht

Na twee jaar wachten was het op 27 april 2022 zover. Koning Willem-Alexander en zijn familie bezochten onze stad. Maastricht Marketing trok samen met gemeente Maastricht en Provincie Limburg op om van Koningsdag een groot succes te maken.

Maastricht Marketing was gedurende het hele project betrokken. Vanaf de voorbereiding in 2019 maakten we deel uit van de werkgroepen die zorgden voor de totstandkoming van het programma en alle communicatie eromheen. Wij werkten we samen met diverse partners, in bijzonder met Provincie Limburg, om te komen tot het thema Leef! waarbij we het accent legden op innovaties uit stad en regio. In aanloop naar en tijdens deze speciale dag informeerden én inspireerden we bezoekers en inwoners om Koningsdag in Maastricht mee te vieren:

  • We ontwikkelden een huisstijl rondom Leef!, het thema van Koningsdag Maastricht.

  • Dit thema brachten we ook tot uiting in een video met tekst van de Maastrichtse dichteres Mine Stemkens.

  • We beheren de officiële Koningsdag kanalen: website, Facebook en Instagram. We deelden niet alleen praktische informatie over bereikbaarheid en evenementen maar ook inspiratieblogs. Zoals deze die tot stand kwam in samenwerking met Brightlands en de Provincie Limburg.

  • We verspreidden een flyer met een plattegrond van de koninklijke route en het programma.

  • Met het koningsdaglint dat we ontwikkelden voor bezoekers en ondernemers, zorgden we voor een feestelijke strik om de dag.

  • We stelden een toolkit samen voor ondernemers en pers, zodat het gevoel van Koningsdag breed werd uitgedragen.

  • En natuurlijk vulden we de (socialmedia)kanalen van Visit Maastricht met de nodige koningsdag-content.

Bereik

Koningsdag Maastricht 2022 trok zo’n 40.000 bezoekers. Twee miljoen mensen volgden het via internet en tv. Van 25 t/m 29 april resulteerde Koningsdag Maastricht in een PR-waarde van ruim 13 miljoen euro waarmee potentieel 385 miljoen mensen zijn bereikt. De website trok zo’n 124.000 bezoekers. We mogen terugkijken op een supersjoene daag, waarin we de koninklijke familie én de wereld hebben kunnen laten zien wat onze stad en regio te bieden heeft.