Campagne voor duitse bezoekers volop bezig

Sinds oktober vorig jaar werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg (SVL) samen aan een nieuwe campagne voor InLimburg. De campagne is in het bijzonder gericht op Duitsers die woonachtig zijn in de regio’s Noordrijn-Westfalen, Hessen en Rijnland Palts. Maastricht Marketing werkt hierbij samen met Visit Zuid-Limburg, Limburg Marketing en Visit Noord-Limburg om de provincie meer bekendheid te geven en een ‘top of mind bestemming’ te maken voor mogelijke bezoekers van over de grens.

In de campagne met de naam ‘Limburg an der Maas’ wordt Limburg gepositioneerd als een aantrekkelijke bestemming die dichtbij gelegen is en een divers vrijetijdsaanbod heeft. Met online en offline uitingen worden Duitse gasten opnieuw warm gemaakt voor een meerdaags verblijf in Limburg. Het aantal verblijfsgasten uit Duitsland is in de coronajaren namelijk behoorlijk gedaald in Limburg (van ruim 3 miljoen Duitse gasten in 2019 naar zo’n 1.6 miljoen in 2021). Met als gevolg een daling van het totale aantal toeristische overnachtingen in 2021 van maar liefst 58% ten opzichte van de jaren ervoor. Daarnaast moet de campagne laten zien dat Limburg 365 dagen per jaar een aantrekkelijke bestemming is.

Campagne Duits dagbezoek

Aan het einde van 2022 is er gestart met acties gericht op dagbezoekers uit de Duitse grensstreek van Limburg. Onder de noemer ‘Limburg macht glücklich’ werd er 3 maanden lang vorm gegeven aan Limburg als 365 dagen bestemming. De focus lag daarbij op locaties die ons maar ook Duitse gasten extra gelukkig maken zoals gezellige restaurants, mooie natuurgebieden en leuke dorpjes. De landingspagina van deze campagne op limburg.com werd 48.750 keer bezocht in 2022.

5 overkoepelende thema’s

Daarnaast werden Duitse bezoekers in 2022 op inlimburg.com geïnspireerd met online verhalen en artikelen binnen de 5 overkoepelende thema’s van InLimburg:

  1. De unieke langeafstand fietsroute langs de Limburgse Maas;

  2. Het rijke culinaire aanbod van de streekkeuken in de diverse toprestaurants;

  3. De vele outdoor- en slecht weer voorzieningen;

  4. De levendige steden met hun vele unieke evenementen;

  5. Het unieke aanbod op het gebied van bezinning, pelgrimage, spa en ayurveda.

 Ook werden Duitse bezoekers binnen de 5 thema’s getarget met google ads (6,7 miljoen vertoningen) en social ads (267.355 vertoningen).

Op de agenda voor 2023

De campagne en de diverse belevenissen worden dit jaar in Duitsland verder ‘crossmediaal’ onder de aandacht gebracht via een mix van online- en offline mediakanalen. De website inlimburg.com speelt hier net als in 2022 een belangrijke rol in. Ook wordt er ingezet op google ads, een op maat gemaakte social media campagne en korte campagnefilmpjes in diverse Duitse media zoals het kanaal ‘Reisereporter’. De filmpjes zijn gebaseerd op een ‘roadtrips langs de Limburgse Maas’. In de google en social ads wordt de Duitse bezoeker getriggerd met slogans waarbij Limburg wordt gepositioneerd als een dichtbije bestemming waar je veel aantrekkelijk aanbod op korte afstand kunt vinden.

Offline wordt Limburg an der Maas in 2023 gepromoot via magazines zoals ‘Green Lifestyle’, Top magazin en Freundin,  gericht op drie specifiek verschillende leefstijlgroepen in Duitsland.  Daarnaast wordt op een zestal internationale treinstations in de doelregio een postercampagne neergezet. Ook is er reeds een paginagroot artikel in de bekende Duitse krant ‘Welt am Sonntag’ verschenen. Verder worden tot de zomer gerichte persberichten verstuurd en diverse persreizen voor journalisten, bloggers en influencers georganiseerd, specifiek binnen de vijf thema’s. In juni van dit jaar staat er daarnaast nog een speciale campagne gepland die gericht is op de promotie van de diverse evenementen en festivals die onze provincie rijk is.