Organisatie


Bij Maastricht Marketing weten we wat er speelt. En beseffen we wat er verandert. We onderzoeken wat goed leven vandaag én morgen betekent. Samen met onze stakeholders en participanten brengen we de economie duurzaam (weer) op stoom. Zo blijft de stad aantrekkelijk voor iedereen die haar bezoekt of die hier woont, werkt of studeert.

Wij bieden een podium en zijn de vraagbaak. Wij maken de verbinding tussen bezoekers en ondernemers. Maar ook tussen ondernemers en bewoners. Samen werken we aan het merk Maastricht, dat voor ons meer is dan enkel een commerciële waarde. We vragen, kijken en luisteren. We ondernemen. Samen bouwen we aan Maastricht, een veilige, duurzame en vitale stad met een aantrekkelijk leef-, werk- en verblijfsklimaat voor bewoners, bedrijven en bezoekers. Dat maakt Maastricht de hoofdstad van het goede leven, de ‘Good Life Capital’.

Onafhankelijke stichting

Stichting Maastricht Marketing is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. Dat betekent dat alle inkomsten en revenuen uit onze activiteiten en projecten rechtstreeks terugvloeien naar de stad en regio. Wij voeren de regie over het merk Maastricht, wat betekent dat wij Maastricht nationaal en internationaal, eenduidig en sterk positioneren. Om dit te realiseren werken wij samen met een groot aantal ondernemers, bedrijven en instellingen uit de stad en regio. Stichting Maastricht Marketing bestaat sinds 1898 – toenmalig als De Vereeniging tot Bevordering van het Vreemdelingenverkeer – en werkt volledig in opdracht van de stad.

Aanvullend aan het jaarlijkse subsidiebedrag (1/3) worden de door ons zelf gegenereerde inkomsten (2/3) ook ingezet om de doelen, zoals gesteld in het convenant, te verwezenlijken. Een aanzienlijk deel van deze (niet-marketing gerelateerde) inkomsten – die onder meer gegenereerd worden via ticketverkoop voor rondleidingen in de grotten, Fort Sint Pieter, de Kazematten en de stad en via verkoop van merchandise e.d. in het Maastricht Visitor Center – wordt gebruikt voor tekorten die ontstaan bij de uitvoering van de gemeentelijke opdracht.

Bij Stichting Maastricht Marketing zijn 115 mensen in dienst. In onderstaand organogram is te zien hoe de organisatie is ingericht.

De rol van Maastricht Marketing

De Gemeente Maastricht geeft Maastricht Marketing de ruimte om in haar rol als merkregisseur, naast het actief inzetten op het aantrekken van kwalitatief toerisme, te onderzoeken of de positionering van Maastricht, de Good Life Capital, breed in te passen is en een natuurlijk onderscheidend vermogen biedt ten opzichte van andere steden en regio’s. Het vervolgens tastbaar en beleefbaar maken van The Good Life Capital voor iedere ‘Maastrichtenaar’ (bewoner en student, omwonende, bezoeker, bedrijf/instelling) smeedt hen tot waardevolle ambassadeurs van onze stad.

Doelstelling convenant

Maastricht Marketing zal met haar activiteiten bijdragen aan de huidige visie van de stad. Het gaat hierbij om het versterken van het imago van de stad voor zakelijke en toeristische bezoekers. Toerisme moet bijdragen aan een imago van Maastricht als sociale en saamhorige stad, als een internationale universiteitsstad, met een top leef-, werk- en verblijfsklimaat voor bewoners en bezoekers. De toeristische marketing richt zich op het verlengen van de verblijfsduur, het aantrekken van meer verblijfsgasten en het verhogen van de bestedingen van de bezoeker aan de stad, om daarmee de economische vitaliteit en werkgelegenheid te borgen. In het convenant zijn de volgende doelen vastgesteld:

  • Positionering van de stad (en regio).

  • Stimuleren van kwaliteitstoerisme = verblijfstoerisme (verblijfsverlenging, spreiding en verhogen uitgaven). De economische waarde voor de stad is groot. Jaarlijks worden meer dan 1,3 miljoen overnachtingen geboekt. Daarmee wordt een bedrag van meer dan 5 miljoen euro aan toeristenbelasting geïnd. Gemiddeld geeft een bezoeker aan Maastricht € 79,50 per bezoek uit, tegenover € 54,60 gemiddeld in Nederland. Met name in de horeca en winkels wordt bovengemiddeld veel uitgegeven, namelijk tot circa € 11 meer dan gemiddeld in andere grote Nederlandse steden. Dat zijn vele miljoenen die rechtstreeks de stad in vloeien. Het is van belang deze cijfers weer op peil te brengen.

  • Stimuleren van werkgelegenheid. De impact van de toeristische-recreatieve werkgelegenheid op Maastricht is groot. In 2019 waren 6.630 banen direct aan deze sector gelieerd. Dat is 8,8% van de totale werkgelegenheid van Maastricht.

  • Bevorderen van de reputatie van Maastricht als Good Life Capital, de hoofdstad van het goede leven.

  • Het promoten van evenementen die passen bij de stad Maastricht en bijdragen aan het verstevigen van het imago van de stad.

  • Stimuleren van brede samenwerking in stad en regio rondom het positief positioneren van Maastricht naar (potentiële) bezoekers toe. Met het oog op het samen bouwen aan Maastricht als veilige, duurzame en vitale stad met een aantrekkelijk leef-, werk- en verblijfsklimaat voor bewoners, bedrijven en bezoekers.

  • Aanjagen van duurzaam economisch verdienvermogen middels samenwerking met verschillende relevante partijen waarmee Maastricht en haar brede regio als aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven en talenten wordt gepositioneerd. The Good Life Capital komt ook tot uiting in innovatie, ondernemerschap, banen, een heerlijke woonomgeving en hoogwaardige kennis en technologie. Dit als versterking van het zakelijk profiel, met haar bijbehorende bezoekpotentieel ter bevordering van een economisch gezonde en leefbare stad.

  • En – zeker niet als laatste – het stimuleren van de trots van alle ‘Maastrichtenaren’, zodat zij enthousiaste ambassadeurs van Maastricht worden.

Visie

In onze rol als merkregisseur helpt Maastricht Marketing vorm te geven aan Maastricht als Good Life Capital, zodat alle ‘Maastrichtenaren’ de uitzonderlijke kwaliteit van leven die hier gewoon is, ervaren, helpen bestendigen en als ambassadeurs uitdragen. Daarnaast werken wij in de regio samen om uitvoering te geven aan de Visie Vrijetijdseconomie Zuid-Limburg 2030.

Strategie

Dat betekent dat Maastricht Marketing de regie voert over de beeldvorming, de merkbeleving en de marktbewerking van het merk Maastricht. Met oog voor de regio. Dit doen wij vanuit samenwerking, door te inspireren en te activeren. Met consistente en eenduidige communicatie.

Uitvoering

Het verder bouwen aan het merk Maastricht en het voeren van regie daarop, doen wij concreet met het leggen van verbindingen, strategische samenwerkingen, een sterke online infrastructuur, campagnes, ontwikkeling van communicatiemiddelen en content, rondleidingen, pop-up en hospitality activiteiten en met print- en online folders, brochures en routes. Via het optekenen en vertellen van verhalen, samen met anderen. En via de Maastricht merchandise-lijn. Het Brandfilter is hierin leidend.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing wordt gevormd door:

  • Pim Steerneman – voorzitter (hernoembaar per december 2023)

  • Paul Retra – vicevoorzitter (herbenoembaar per februari 2024)

  • Daisy Blaauw – lid (herbenoembaar per januari 2027)

  • Robèrt Dackus – lid (treedt af per maart 2027)

  • Sacha Oerlemans – lid (herbenoembaar per mei 2025)

Facts & Figures 2022