Cultuurcampagne van start met focus op podiumkunsten
Maastricht Marketing zet structureel in op het positioneren van Maastricht als stad van kunst en cultuur met als doel de bezoekerseconomie en het vestigingsklimaat te stimuleren. Cultuur levert een belangrijke bijdrage aan het imago van Maastricht als aantrekkelijke stad om te wonen, werken, studeren én om meerdaags te bezoeken. Het hele jaar communiceren we volop over cultuur, maar van 11 september tot en met 16 november staan de podiumkunsten nog eens extra in de spotlight tijdens onze cultuurcampagne.
Toneelacademie Maastricht (©NoRetouch)
Maastricht, podium voor cultuur
De aanleiding om dit jaar te kiezen voor het thema podiumkunsten is het 75-jarig bestaan van de Toneelacademie Maastricht op 26 oktober 2025. Maastricht heeft naast haar culturele opleidingen, een uniek en divers theater-, muziek- en dansaanbod en dat dragen we graag uit. Meer hierover lees je in de cultuurstory.
Het doel van de campagne is om de cultuurliefhebber te verleiden om naar Maastricht te komen voor een cultureel bezoek (call-to-action) en om dit te koppelen aan een meerdaags verblijf. We richten ons met name op bezoekers uit Nederland. Een andere belangrijke doelstelling is om de partners in het culturele veld te verbinden en zo gezamenlijk te bouwen aan de positionering van Maastricht als stad van kunst en cultuur (awareness).
Bijlage bij NRC
Onderdeel van de campagne is een 20-paginatellende cultuurbijlage bij NRC. Deze verscheen op woensdag 10 september om 23.00 uur in de digitale editie voor abonnees, en als gedrukte versie bij de krant van donderdag 11 september. Een doordruk van 10.000 exemplaren wordt verspreid in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Maastricht en andere steden in Limburg.
Posters en advertenties
De campagne wordt ondersteund door outdoor- en indoorreclame. Op 300 Abri’s door het land is het campagnebeeld zichtbaar. Verder worden A2-posters opgehangen op drukke locaties in de Randstad en Limburg, denk aan cafés en openbare gebouwen. Ook verschijnen er printadvertenties in Trouw, Parool, Volkskrant en de Groene Amsterdammer en loopt er een online campagne op Facebook en Instagram.
Op de campagnepagina www.maastrichtiscultuur.nl komt alles samen.
Partners
De NRC-bijlage en de campagne zijn mede mogelijk gemaakt door onze partners: Conservatorium Maastricht, Gemeente Maastricht, International Festival Vocallis, Musica Sacra Maastricht, Nederlandse Dansdagen, Philzuid, SALLY, Servé Hermans Producties, Theater aan het Vrijthof, Toneelacademie Maastricht, Toneelgroep Maastricht en Via Zuid.
The Diamond Baritones (©Bjorn Frins)
Oxygen
Dagboek van een herdershond (©Roy Beusker)