JE WINKEL LANGER OPEN? ZIJ DOEN HET.

Je winkel op vrijdag en zaterdag een uurtje langer openhouden om bezoekers in de stad meer te spreiden. Of je nu onderdeel bent van een grote keten of je eigen lokale boetiek(s) runt; het heeft hoe dan ook impact. Renée Reinders, eigenaresse van Noir en Saskia Hodiamont, storemanager van C&A Maastricht besloten desondanks direct om het doen en bespraken hun overwegingen met elkaar.

Renée Reinders

Renée Reinders

Saskia: “Het shopping gedrag van de klant is absoluut veranderd sinds het ‘nieuwe normaal’. Het verschil in de hoeveelheid bezoekers van dag tot dag is duidelijk minder geworden. Met name de stroom bezoekers in het weekend is afgenomen. Logisch, gezien alle noodzakelijke coronamaatregelen. We hebben er daarom met zijn allen belang bij om bezoekers extra mogelijkheden te bieden om veilig en prettig te kunnen winkelen. Het verruimen van de openingstijden vraagt wederom om extra effort van ons als retailers, maar draagt daar in mijn ogen wel aan bij”. Hoe zie jij dat Renée?

Renée: “Er gaat niets boven een veilige shopomgeving voor je klanten, én jezelf. Toen ik de brief ontving om op vrijdag en zaterdag een uurtje extra open te gaan, was de keuze voor mij snel gemaakt. Zolang we kunnen voorkomen dat we weer in een lockdown terechtkomen, draag ik bij aan een veilige winkelomgeving waar kan.”

Saskia: “Absoluut. Veilig en prettig Maastricht bezoeken, is niet alleen belangrijk voor ons, ook voor de horeca en alle andere culturele festiviteiten die dit najaar op de planning staan. Was het voor jou als kleine ondernemer moeilijk om deze verlengde openingstijden te realiseren?

Renée: “Het is zeker puzzelen en plannen. Maar juist omdat ik een klein team heb, zijn ze enorm betrokken bij de zaak. Ze stemden er dan ook direct mee in. Al is er voor hun weinig veranderd. Ondanks dat we op vrijdag en zaterdag een uurtje langer open zijn, werken ze de gebruikelijke acht uur per dag. Alleen begint de een nu een uurtje later of stopt de ander een uurtje eerder. Was dat bij jou anders?

Saskia: “We praten en discussiëren er open over met onze medewerkers. Dat we ons moeten aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden, is dan op zich geen verrassing meer. Dat neemt niet weg dat het een verandering betreft waar we allemaal in eerste instantie een beetje aan moeten wennen. Echter als klanten positief reageren, en dat doen ze, dan draagt dat bij aan de acceptatie en gewenning.”

Renée: “Het heeft tijd nodig. Als iedereen meedoet, went dit niet alleen sneller voor het personeel maar ook voor de bezoeker. Je merkt dat de klanten die nu binnenwandelen tussen 18.00-19.00 uur per toeval nog in de stad zijn en zien dat je open bent. Maar tot nu toe heb ik nog iedere vrijdag én zaterdag tijdens dat extra uurtje iets verkocht. Daar doe je het uiteindelijk ook voor.”

Saskia Hodiamont

Saskia Hodiamont

Saskia: “Bij ons zijn de klanten ook nog verrast. Dat betekent dat het in de hoofden van de klant dus nog geen gemeengoed is. Als stad ligt daar nu dus onze gemeenschappelijke uitdaging; om zo snel, maar ook zoveel, mogelijk open te zijn tot 19.00 uur. Ik denk dat iedereen het zou moeten doen. Jij bent het bewijs dat het niet alleen voor grote ketens werkt, maar ook voor kleine boetieks interessant is.”

Renée: “Groot of klein. Uiteindelijk wil iedere ondernemer alles uit zijn dag halen, toch? En dat kun je met dit extra uurtje absoluut.

Saskia: “Elke keten of winkel, klein of groot, heeft zo zijn eigen uitdaging. We hebben echter allemaal hetzelfde doel, namelijk ‘happy’ klanten en daarmee een goed resultaat, toch?”

 Renée: “Precies. De klanten reageren positief, kunnen veilig winkelen en wij draaien extra omzet. Het zou mooi zijn als meer ondernemers volgen zodat we met elkaar voor nóg meer slagkracht kunnen zorgen.”

 

Bezoekers veilig laten winkelen door openingstijden te verruimen. Ook voor jou een goed idee? Deze winkels doen er al aan mee.