Nieuwe campagne: Remote én reload in maastricht
Tegelijkertijd werken en vakantie vieren, oftewel een workation: het klinkt mooi, maar het vliegtuig pakken naar Bali of een andere populaire digital nomad-stek is prijzig en slecht voor het milieu. Maastricht biedt Nederlandse professionals een unieke kans om hun werkdagen te combineren met het goede leven - zonder het land te verlaten, maar mét het ‘buitenlandgevoel’. Onze nieuwe campagne ‘Remote én reload’ - gericht op het stimuleren van langer doordeweeks verblijf - presenteert Maastricht als dé work-balance city van Nederland.
Werken. Opladen. Genieten.
Op de campagnepagina Wake up in Maastricht delen we tips om de ideale mini-workation te plannen. Door de week is er alle ruimte om productief te zijn én in rust de stad te ontdekken. Je wordt wakker in je hotel waar je je mails beantwoordt en een Teams-meeting doet. Tussen het werken door laad je op in de natuur of bij een van de vele culturele hotspots. In de middag kies je een inspirerende werkplek met goede koffie en ‘s avonds strijk je neer in een bourgondisch restaurant. Zomaar een voorbeeld van hoe een werkdag er in Maastricht uit kan zien. De compacte stad biedt talrijke mogelijkheden om te werken, op te laden en te genieten.
Van werkdruk naar meer werkgeluk
Een goede werk-privébalans verhoogt niet alleen onze motivatie en creativiteit, het maakt ons ook nog tot wel 40% productiever én verkleint de kans op stress en burn-out. Maastricht speelt met de campagne in op een actueel thema. Volgens de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) leven we in een ‘hypernerveuze samenleving’, waarin prestatiedruk en versnelling het welzijn van mensen bedreigen. Dat zien we ook in het Nationaal Werkgeluk Onderzoek 2025 terug: vooral bij jongere generaties staat werkplezier onder druk. En een te druk werkschema en onvoldoende momenten om af te schakelen, vergroot de kans op fouten en uitval.
Gelukspsycholoog Josje Smeets: “In een tijd waarin werkgeluk steeds belangrijker wordt, zoeken mensen naar manieren om hun werkweek meer betekenis te geven. We zijn geneigd vast te houden aan vaste patronen, maar door je taken naar een andere omgeving te verplaatsen, creëer je niet alleen een betere balans: het stimuleert ook creativiteit, verhoogt productiviteit en geeft extra energie. Een workation is een soort reset voor je brein. Dat is niet alleen waardevol voor zzp’ers, maar ook voor werkgevers die hun medewerkers willen ondersteunen. Zeker nu personeel schaars is en autonomie en flexibiliteit steeds belangrijker worden.”
De campagne wordt gelanceerd tijdens de Week van het Werkgeluk (6 - 10 oktober) met onder meer een persbericht, out-of-home advertising, een Google Ads en Search campagne en via social media advertising. In de week erna verschijnt een paginagrote advertorial in de Business & Travel-bijlage van het Financieel Dagblad.
Concept: Zuiderlicht | Fotografie: Hugo Thomassen (campagnebeeld) en Maison Rowena