Wat we leerden, probeerden en samen creeërden…  

Hoewel het voor terugkijken wellicht nog te vroeg is, kunnen we nu al concluderen dat deze gekke tijd ons, naast kopzorgen en uitdagingen, ook het nodige leert. Wij spraken in de afgelopen maanden met een aantal ondernemers. Hun ervaringen, bevindingen en leerpunten lees je hier.

gevels-panden-straat-maastricht-nbtc (1).jpg

1. Flexibiliteit als sleutelwoord                                                       Meeveren, je overgeven aan de situatie, er een eigen draai aan geven en eruit halen wat er (wel) in zit. Veel gehoorde uitspraken in de afgelopen tijd die bol stond van uitdagingen, onzekerheden en keiharde tegenvallers. Cliché, maar een flexibele houding bleek wel zo’n beetje de enige om overeind te kunnen blijven. Dat concludeerde ook Henriëtte Frederiks, manager exploitaties van Maastricht Marketing: “We hadden te maken met bijna dagelijkse veranderingen en onzekerheden. Je kunt niet anders dan er flexibel mee omgaan.

2. Blijven communiceren
Ook, of juist in een tijd waarin sociaal contact ineens een heel andere invulling krijgt, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Ook al kon dat misschien even niet in een persoonlijke ontmoeting. Communicatie is en blijft belangrijker dan ooit. Zo stelde ook Ton Harmes toen we hem spraken halverwege de lockdown: “Ook al is dat moeilijk als alles zo onzeker lijkt. Het is belangrijk om met elkaar aan de slag te blijven. En dat betekent heel veel blijven praten met elkaar. Want het spanningsveld waar we ons in bevinden is natuurlijk best gek.”

3. Vasthouden aan wat wèl kan
Nooit eerder werden we geconfronteerd met zoveel onmogelijkheden. Het vergde soms wat overredingskracht, maar het lukte uiteindelijk wel om te kijken naar wat er nog wèl kon (en dat bleek vaak nog goed uit te pakken ook). Ook Gilber Royen, eigenaar restaurant Pieke Potloed hielp het om de situatie zo te bekijken: “Dankzij het aanbieden van take-away zijn we blijven koken, proberen en improviseren. Take-away weegt financieel niet op tegen wat je normaal zou omzetten, maar het heeft ons al team eigenlijk juist ook weer heel sterk gemaakt.”

4. Ruimte voor creativiteit
Ik heb niks te verliezen dus ik doe vooral wat ik leuk vind. Ook als dat soms inhoudt dat ik er niets voor betaald krijg”, vertelde ondernemer Sarah Veenhof over de periode waarin ze noodgedwongen haar werkzaamheden op een lager pitje moest zetten. “Dat betekent dat je bepaalde kaders kunt loslaten en daarmee kunt laten zien waar je voor staat vanuit je geheel eigen identiteit.” Ook cateraar Erik Stevens ervaarde dit: “Ook voor mij geldt dat deze tijd me aan het denken zette. Wat wil ik nu echt? En ook: Wat kan er wel, juist nu, waar ik stiekem al langer over droomde?” Met het lanceren van het succesvolle Pop-up restaurant Veldkas deze zomer realiseerde hij die droom.

5. Samen sterk
Niet dat we het nog niet wisten, maar samen bereik je nog altijd meer dan alleen. Zeker in moeilijke tijden. En zo bleek, en blijkt. “Ik zie een enorme saamhorigheid ontstaan binnen de branche. Als je niet kunt delen, kun je niet vermenigvuldigen. Goed om te zien hoe mensen ineens heel pragmatisch handelen. Er ontstaan samenwerkingen met mensen die je nog niet kende,” vertelde horecaondernemers Yves Mullenders ons.