Ontmoet stagiaire Amber Schepers
Onze stagiaire Amber (21) zit in het derde jaar van haar studie Communicatie bij Fontys Hogeschool in Tilburg. Sinds eind augustus loopt ze een half jaar stage bij Maastricht Marketing als Events en Campagnes stagiaire. Ze deelt haar ervaringen graag met je in dit interview.
Waarom heb je bij Maastricht Marketing gesolliciteerd?
“Ik kom zelf uit Maastricht, maar woon voor mijn studie in Tilburg. Graag wilde ik mijn stage lopen in Maastricht. Toen ik de vacature op LinkedIn tegenkwam, werd ik direct enthousiast. Niet alleen is het een stageplek in Maastricht, maar ook een stage die draait om Maastricht. Het leek me mooi meer te leren over de stad waar ik vandaan kom en hier nieuwe connecties te maken. Ook hoorde ik van buitenaf leuke dingen over de organisatie, dus dat maakte de keuze alleen maar makkelijker.”
Kun je een dag bij Maastricht Marketing omschrijven?
“Iedere ochtend beginnen we met een dagstart. We steken dan onze koppen allemaal bij elkaar om wat vragen te stellen en samen goed de dag te beginnen. Vervolgens gaan we verder met onze eigen werkzaamheden. Het kan zijn dat je aan een project gaat werken, dat je een meeting hebt of dat je spontaan even met iets anders bezig bent. Dit doe je tot ongeveer 12:30 uur, want dan lunchen we gezellig met z’n allen. We bespreken hoe het weekend was of welke leuke plannen we voor in de avond hebben. In de middag ga je weer verder met je eigen werkzaamheden. Voordat je het weet, is het al 17:00 uur!”
Hoe zou je je werkzaamheden omschrijven?
“Als Events en Campagne stagiaire houd ik me onder andere bezig met het beheren van de Uitagenda. Dit houdt in dat ik kijk naar wat er allemaal in Maastricht te doen is, hier informatie bij zoek en dit online zet op de website. Daarnaast houd ik me bezig met het organiseren van persreizen, wat ik erg leuk vind! Je komt erachter wat er allemaal te doen is in Maastricht en je leert vanuit diverse doelgroepen te denken. Verder heb ik meegewerkt aan het organiseren van de opening van de ‘Maastricht Store’, heb ik mogen helpen bij het opzetten van een contentkalender voor de ‘Maastricht Store’, mocht ik diverse meetings met externe partijen bijwonen en heb ik blogs geschreven. Kortom, een zeer gevarieerd takenpakket waarbij geen dag hetzelfde is.”
Wat heb je geleerd over de organisatie?
“Ik vind het mooi dat deze organisatie het beste met Maastricht, haar inwoners, haar ondernemers, haar culturele instellingen en haar bedrijven voorheeft. Daarnaast vind ik het interessant om te zien welke andere organisaties en freelancers betrokken zijn bij wat de organisatie doet en hoe er gezamenlijk gewerkt wordt aan een doel. Door samen te werken kunnen er hele mooie dingen bereikt worden. Dit vind ik inspirerend om te zien.”
Hoe heb je jouw tijd tijdens de stage ervaren?
“Toen ik op de eerste dag aankwam op mijn stage, werd ik meteen super lief ontvangen door de collega’s. Langzaamaan heb ik iedereen één voor één leren kennen, tijdens leuke kennismakingsgesprekken. Je kunt in dit team altijd terecht met vragen en je zult goed geholpen worden. Ook buiten het Marketing en Communicatie team is iedereen heel aardig, behulpzaam en hangt er een goede sfeer. Daarnaast vind ik het erg leuk dat ik Maastricht vanuit een andere kant heb leren kennen door mijn werkzaamheden. Als Maastrichtenaar dacht ik wel veel te weten, maar ik heb echt nog hele mooie plekjes in de stad ontdekt.
Als je Maastricht van een andere kant wilt leren kennen, een goede ervaring wilt op doen in het werkleven en in een leuk team terecht wil komen, dan zit je hier zeker op je plek!”