Ontmoet stagiaire ylona atol
Onze stagiaire Ylona (20) zit in het derde jaar van haar studie Communication & Multimediadesign op Zuyd Hogeschool in Maastricht. Sinds eind augustus loopt ze een half jaar stage bij Maastricht Marketing als Online Marketing stagiaire. Ze deelt haar ervaringen graag met je in dit interview.
Waarom heb je bij Maastricht Marketing gesolliciteerd?
“Maastricht Marketing kende ik voor mijn stage nog niet goed. Ik had daarom van tevoren nog niet veel verwachtingen, maar wilde het gewoon op me af laten komen. Ik heb wat research gedaan om te kijken wat de stichting zoal doet en wat mijn rol daarin zou zijn. Toen ik de Instagram van VisitMaastricht zag wist ik dat het echt iets voor mij zou zijn. Mijn eigen stad op een manier neerzetten die mensen uitnodigt om de stad te bezoeken en de sfeer van deze prachtige stad overbrengen vond ik een erg leuke uitdaging, en dat is het ook gebleken.”
Hoe zou je je werkzaamheden omschrijven?
“Tijdens mijn stage houd ik me vooral bezig met het maken van online content. Hierbij kun je denken aan het creëren van reels, stories en captions voor op social media, maar ook het schrijven van productteksten en schieten van sfeerfoto's van producten voor de webshop. Verder word ik bij veel lopende projecten betrokken, omdat vrijwel overal content bij komt kijken.
Een aantal van deze projecten zijn bijvoorbeeld Magisch Maastricht, de strategie voor de bezoekerswebsite, de Maastricht Store, Maastricht Loves Local en alle dagelijkse B2C communicatie. Ik vind het moeilijk om echt concreet een paar dingen te noemen die ik het allerleukst vind omdat ik van heel veel lopende projecten iets meekrijg en ze allemaal op hun eigen manier leuk zijn om aan mee te werken. Dat is het leuke aan online marketing, het kan bijna overal worden ingezet."
Kun je wat vertellen over het team?
“Het leukste aan mijn stage vind ik de diversiteit van de werkzaamheden en het dynamische team van Maastricht Marketing. Iedereen heeft een duidelijke rol binnen het team waarbij ieders talenten het beste naar voren komen, maar het team werkt ook veel samen. Iedereen kent elkaars krachten en vult elkaar mooi aan. Geen dag is hetzelfde en er zijn altijd nieuwe uitdagingen op verschillende gebieden, die we als team op een leuke maar vooral effectieve manier aanpakken. Er is altijd ruimte voor vragen en voor verbetering, waardoor mijn stage super leerzaam is.”
Wat heb je geleerd tijdens de stage?
“De tijd gaat ontzettend snel voorbij. Als ik terugkijk naar het begin van mijn stage, heb ik het gevoel dat ik veel geleerd heb op het gebied van werk, maar ook op persoonlijk gebied. Het is erg leerzaam om mee te krijgen hoe een organisatie werkt en leuk om resultaat te zien van de dingen die ik heb gemaakt. Zo is het leuk om de productfoto's in de webshop terug te zien die ik heb geschoten of de reacties te lezen op een Instagram reel die ik heb gemaakt.
Wat ik vooral geleerd heb tijdens mijn tijd bij Maastricht Marketing is dat, hoe cliché het ook klinkt, vragen stellen echt heel belangrijk is. Hier had ik eerst nog wel eens moeite mee omdat ik dan dacht dat ik het zelf moest uitzoeken of dat ik iemand ermee lastig zou vallen. Echter, binnen Maastricht Marketing is geen vraag te veel maar wordt het juist geapprecieerd als ik vragen stel, omdat ik taken op die manier sneller en efficiënter kan uitvoeren.”
Hoe heb je jouw tijd tijdens de stage ervaren?
“Door de werksfeer binnen dit bedrijf krijg ik echt de ruimte om mezelf te ontwikkelen. Ik ben opgenomen in het team als een volwaardig lid en dat motiveert me heel erg om me in te zetten en mijn best te doen in het werk. Ik mag mee naar evenementen, word bij veel projecten betrokken en kan altijd aangeven als iets te veel of te weinig is. Kortom, een fijne werksfeer, ruimte voor ontwikkeling en een gezellig team. Wat wil je nog meer tijdens je stage?”