Remote én reload in maastricht

Werken en vakantie vieren tegelijk, oftewel een workation: het klinkt ideaal, maar verre reizen zijn kostbaar én belastend voor het milieu. Maastricht biedt Nederlandse professionals die op zoek zijn naar meer balans en inspiratie een dichtbij-alternatief: werkdagen combineren met het goede leven, mét buitenlandgevoel maar zonder het land te verlaten. Met de communicatielijn ‘Remote én reload’ positioneren we Maastricht als dé work-life balance city en een ideale bestemming voor een workation.

Werken. Opladen. Genieten.

Steeds meer organisaties en werknemers hechten waarde aan werkgeluk en flexibiliteit. Een workation in Maastricht speelt hierop in. Door de week is er alle ruimte om te werken en de stad in een rustiger tempo te ontdekken – en dat zonder verlofdagen op te nemen. Op Wake up in Maastricht delen we tips om de ideale mini-workation te plannen. Je wordt wakker in je hotel waar je je mails beantwoordt en een Teams-meeting doet. Tussen het werken door laad je op in de natuur of bij een van de vele culturele hotspots. In de middag kies je een inspirerende werkplek met goede koffie en ‘s avonds strijk je neer in een bourgondisch restaurant. Zomaar een voorbeeld van hoe een werkdag in Maastricht eruit kan zien. De compacte stad biedt talrijke mogelijkheden om te werken, op te laden en te genieten.

Van werkdruk naar meer werkgeluk

De boodschap raakt een actueel thema. Volgens de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) leven we in een ‘hypernerveuze samenleving’, waarin prestatiedruk en versnelling het welzijn van mensen bedreigen. Dat zien we ook in het Nationaal Werkgeluk Onderzoek 2025 terug: vooral bij jongere generaties staat werkplezier onder druk. En een te druk werkschema en onvoldoende momenten om af te schakelen, vergroot de kans op fouten en uitval. Een goede werk-privébalans verhoogt niet alleen onze motivatie en creativiteit, het maakt ons ook nog tot wel 40% productiever én verkleint de kans op stress en burn-out.

Dat ziet ook de Maastrichtse gelukspsycholoog Josje Smeets: “In een tijd waarin werkgeluk steeds belangrijker wordt, zoeken mensen naar manieren om hun werkweek meer betekenis te geven. We zijn geneigd vast te houden aan vaste patronen, maar door je taken naar een andere omgeving te verplaatsen, creëer je niet alleen een betere balans: het stimuleert ook creativiteit, verhoogt productiviteit en geeft extra energie. Een workation is een soort reset voor je brein. Dat is niet alleen waardevol voor zzp’ers, maar ook voor werkgevers die hun medewerkers willen ondersteunen. Zeker nu personeel schaars is en autonomie en flexibiliteit steeds belangrijker worden.”

Tijdens de Week van het Werkgeluk (6 - 10 oktober) introduceren we ‘Remote én reload in Maastricht’ met onder meer een persbericht, out-of-home advertising, en online en social media-advertenties. In de week erna verschijnt een paginagrote advertorial in de Business & Travel-bijlage van het Financieele Dagblad. Verder laden we het thema met inspiratieblogs en verdiepende verhalen.

Concept: Zuiderlicht | Fotografie: Hugo Thomassen en Maison Rowena