Maastricht loves locals: meet Rozijntjes  

En, locals love Maastricht… De liefde tussen die twee is oneindig. De knusse sfeer in de stad, de bruisende vibe, mooie boetieks en de fijne lokale producten. We hebben het allemaal te danken aan onze locals. Met name die lokale producten. Die de stad zo kenmerkend maken. Waar locals dagelijks, met hart en ziel, aan werken. En dat alles wordt hier in onze ‘eigen’ stad gemaakt. Maastricht made. Deze ondernemers doen het. Een van die ondernemers is Liza van der Stouwe van Atelier Rozijntjes

Hoe is Rozijntjes ontstaan? 
“Toen ik klaar was met mijn studie Rechten en ging werken bij een advocatenkantoor in Maastricht, merkte ik al snel dat ik mijn enorme dosis aan creativiteit niet kwijt kon. Ik besloot het helemaal anders te doen en mijn eigen onderneming te starten: Rozijntjes. Het begon piepklein met het maken van kleine leren tasjes voor kinderen die in de ‘ik ben dol op rozijntjes-fase’ zaten. Vandaar ook de naam Rozijntjes. Inmiddels is het ‘piepkleine’ er vanaf en is Rozijntjes uitgegroeid tot een echt merk. Niet meer alleen voor kinderen.”

Welke producten maken jullie? En wat maakt deze zo uniek?
“Ondertussen hebben we een productenlijn met woonaccessoires, tassen en toffe items voor kindjes. Ieder item is ‘Maastricht made’ met een bijzonder verhaal. En dat bijzondere verhaal delen we met onze klanten. Ik vind het belangrijk dat ze bewust zijn van wat ze kopen en niet alleen het product aanschaffen omdat ze het mooi vinden. Het mooie is dat de mensen die iets kopen of ons atelier bezoeken ook sneller terugkomen vanwege dat verhaal.”

studio-cedille-kleermaker-tas-meten-maastricht-nbtc-2.jpg

Waar komen de materialen vandaan die je gebruikt?
“De producten waar we mee werken komen stuk voor stuk uit de regio. We werken met leveranciers uit de regio, gebruiken plantaardig gelooid Europees leer en de producten worden lokaal gemaakt. In ons eigen atelier. Zo’n shopper of clutch is echt een lange termijn item. Want juist als je lokaal produceert, weet je dat de kwaliteit altijd hoog is. Een lokale leverancier kan zich niet permitteren om slechte kwaliteit te leveren.”

Waar komt jouw liefde voor lokaal vandaan?
“Vroeger deed ik mijn boodschappen al bij de lokale bakker, slager en groenteboer en kocht ik mijn kleding bij de lokale boetieks. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het verhaal achter het product. Hoe is het gemaakt? Waar komt het vandaan? Na zo’n lokale aankoop had ik het gevoel dat ik dit verhaal moest delen met de mensen om mij heen. Zodat het verhaal gehoord werd. Daar is het eigenlijk allemaal begonnen. Misschien bewust, misschien onbewust. Wat het ook mag zijn, die liefde voor lokaal is er altijd al geweest. En alleen maar gegroeid ook.”

Wat komt er zoal bij kijken als je lokaal maakt?
“Een hoop. Het kost vooral tijd. Dat realiseren veel mensen zich niet. Voor de allerkleinste details voor een tas kan ik vaak uren op zoek zijn. Er gaat een hele zoektocht aan vooraf. Maar van die zoektocht krijg ik echt een kick. De dingen die ik vind voor mijn tassen, zou ik nooit op het internet hebben gevonden. Het is de auto instappen en gaan. Je weet nooit met wat je thuiskomt en dat maakt het zo uitdagend en divers. En daar maak ik graag tijd voor vrij.”

Hoe is het om te moeten concurreren met de grote ketens? “Daar ben ik mee gestopt. Het maakte me diepongelukkig. Er valt als kleine, lokale ondernemer gewoonweg niet te concurreren met grote ketens. En dat hoeft ook niet.”

Meer leuke initiatieven om lokaal te kopen, lees je hier!