MAASTRICHT IS CULTUUR

Vanuit onze strategische positionering ‘Maastricht, The Good Life Capital’ is cultuur altijd een van de voornaamste pijlers geweest. Economische groei is in landen met veel cultureel erfgoed gemiddeld hoger dan in landen met minder erfgoed.

Cultuur is dus van groot belang voor de lokale economie; naast werkgelegenheid levert elke in cultuur geïnvesteerde euro minimaal 2,50 euro op (bron: Hendrik Beerda). Maar belangrijker nog: cultuur verbindt, inspireert, ontspant, emancipeert, integreert bevolkingsgroepen, draagt bij aan de sociale samenhang en leefbaarheid in stad en wijken, is een bron van creativiteit en is essentieel voor trots en gemeenschapsgevoel. Cultuur is een belangrijke motor voor de stad. Het maakt de stad innovatiever en aantrekkelijker! Genoeg redenen dus om kunst en cultuur nóg sterker te verankeren binnen de positionering van de stad.

Cultuurstory

Als vertrekpunt creëerden we voor relaties en stakeholders een filmpje en schreven we in afstemming met een aantal cultuurpartners in de stad een Cultuurstory om de omvang en het DNA van cultuur in Maastricht in een wervend verhaal te vatten.

Maastrichtiscultuur.nl

We ontwikkelden een nieuw cultuurplatform binnen de website van Bezoek Maastricht: maastrichtiscultuur.nl. Via deze online landingsplek laten we bezoekers en bewoners gericht kennismaken met de Uitagenda, blogs, vlogs, routes, locaties en aanvullende verhalen die de culturele rijkdom zichtbaar maken.

Om in de toekomst de (potentiële) cultuurbezoeker nog beter te bereiken doen we onderzoek. Hierbij wordt gekeken naar de kenmerken en interesses van cultuurbezoekers, de customer journey en de zoekwoorden die worden gebruikt. In het voorjaar van 2022 wordt dit onderzoek opgeleverd. Daarnaast is er een Euregionale cultuuragenda in ontwikkeling waar de steden Genk, Hasselt en Maastricht, de regio Ostbelgien en Maastricht Marketing samen aan bouwen.