Persreis cultuurstad maastricht

Maastricht is cultuur, 365 dagen per jaar. Om dat bekend te maken aan een groot publiek, nodigden we op 30 september en 1 oktober 2022 twaalf journalisten en bloggers van toonaangevende nationale media uit. Ze werden twee dagen lang ongedompeld in het culturele aanbod van Maastricht en ontdekten vele oude en nieuwe hotspots.

Maastricht is een stad met een roemrijk verleden. Niet voor niets tweede cultuurstad én tweede monumentenstad van Nederland. Met topmusea, presentatie- en erfgoedinstellingen als Bonnefanten, Marres, Bureau Europa, Natuurhistorisch Museum, Centre Céramique, Drukkunstmuseum, Brouwerij Bosch en Fotomuseum aan het Vrijthof. Met belangrijke theaters, groot en klein. Een geweldig mooi filmhuis (Lumière) aan de binnenhaven. Een poptempel op oud industrieel verleden (Muziekgieterij). Met spraakmakende events en festivals van wereldniveau: TEFAF, Nederlandse Dansdagen, Musica Sacra, André Rieu op het Vrijthof, FASHIONCLASH en Museumnacht Maastricht. En dit alles in het decor van de Romeinse Servaasbrug, het Vrijthof en de Onze Lieve Vrouwebasiliek. We vertelden de aanwezige pers er alles over.

media-aandacht

Samen met onze cultuurpartners stelden we een gevarieerd programma samen voor de pers. De journalisten en bloggers brachten een bezoek aan het Fotomuseum aan het Vrijthof waar ze een preview kregen van de nieuwe expo BACK HOME een een vooruitblik naar 2023. Daarnaast zijn ze ontvangen in het SRAL en het Bonnefanten. We lieten ze onderweg oude en nieuwe hotspots zien in het Sphinxkwartier, het Jekerkwartier en Céramique. Ook waren de journalisten te gast bij het Nederlandse Dansdagengala waar ze een mooi voorproefje kregen van het festival. Op basis van de enthousiaste reacties van de deelnemers kunnen we stellen dat het een geslaagde persreis.

Ook de publicaties in printmedia zoals Margriet, het JAN Winterboek, Residence, JAN, Holland Herald, &C Magazine, MEZZA, Winq, Libelle, Troskompas, Flair, Linda, Marie Claire, Max Magazine en op websites zoals Petite Passport, Numéro en Womanly waren zeer geslaagd. Deze publicaties zijn goed voor een bereik van 8.617.183 contacten en een PR-waarde van 1.6 miljoen.