Nationaal Toerisme-Transitieplan 

Wil de toeristische sector in Nederland een toekomst hebben, dan moet Den Haag in actie komen en inzetten op een Nationaal Toerisme-transitieplan. Namens vijftien destinatiemarketingorganisaties, waaronder Maastricht Marketing, wordt op 26 oktober een voorstel hiertoe overhandigd aan de Tweede Kamer. 

In het voorstel pleiten de toeristische organisaties voor ondersteuning bij het herstel van de sector na corona en voor een vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie, in 2019 goed voor ruim 4% van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen. Denk hierbij aan de verduurzaming van vakantieparken en toeristische trekpleisters, de revitalisering van verblijfsaccommodaties om ondermijning tegen te gaan en CO2-neutrale vervoersmogelijkheden voor bezoekers. De organisaties vragen het Rijk een Toerisme-transformatiefonds van 1 miljard euro in het leven te roepen, naar voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk dat miljarden inzet om het toerisme te bevorderen en te vernieuwen. Hiervoor kan onder andere een beroep worden gedaan op het Europees Herstelfonds. Nederland kan aanspraak maken op bijna 6 miljard euro. 

 

Bewindspersoon hard nodig 

Toerisme moet volgens de vijftien initiatiefnemers van het transitieplan, afkomstig uit steden en regio’s verspreid door heel Nederland, een volwaardige plek krijgen in het economisch beleid van het komende kabinet. Het is hierbij essentieel dat de sector onder de verantwoordelijkheid van een bewindspersoon komt te vallen, iets waarvoor de branche al eerder pleitte in een brief aan toenmalig informateur Herman Tjeenk Willink.  

Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing: “Het economisch belang van de toeristische sector is groot. Toerisme zorgt voor werkgelegenheid en geeft een kwaliteitsimpuls aan een gebied. Maastricht zal altijd een toeristische hotspot blijven. Juist daarom willen we ervoor zorgen dat de sector toekomstbestendig is. Herstel na corona is belangrijk, maar ook inspelen op ontwikkelingen op de lange termijn. Wij blijven ons hard maken voor een duurzame en innovatieve bezoekerseconomie. Niet alleen voor de stad, maar ook voor de regio en de hele provincie Limburg.”