Wij zijn er voor bewoners, bezoekers en bedrijven

Maastricht Marketing is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. Als hoeder van het merk Maastricht verbinden we partners, organiseren we samenwerking en inspireren we stad en regio om gezamenlijk het verhaal van Maastricht uit te dragen. Stichting Maastricht Marketing bestaat sinds 1898 – toen als De Vereeniging tot Bevordering van het Vreemdelingenverkeer (VVV) – en werkt volledig in opdracht van de stad.

Onze missie

Maastricht is een stad waar innovatie, cultuur, internationale ambitie en kwaliteit van leven hand in hand gaan. Wij dragen bij aan brede welvaart door:

  • het stimuleren van een duurzame, veelzijdige (bezoekers)economie;

  • het versterken van de gezonde stad Maastricht;

  • het koesteren en toegankelijk maken van cultureel erfgoed;

  • het bevorderen van sociale cohesie: de kracht tussen mensen en organisaties die deze stad uniek maakt.

We richten ons daarbij niet alleen op bezoekers, maar juist óók op bewoners, omwonenden, studenten, ondernemers en kenniswerkers. Door hen te inspireren de stad te ontdekken en ervan te genieten, versterken we de lokale economie en creëren we kansen voor iedereen die hier woont, werkt, studeert of onderneemt.

Doelen convenant

In ons convenant met de Gemeente Maastricht zijn de volgende doelen vastgesteld:

  • Positionering van de stad (en regio)

  • Stimuleren van kwaliteitstoerisme = verblijfstoerisme

  • Stimuleren van de (toeristische-recreatieve) werkgelegenheid

  • Bevorderen van de reputatie van Maastricht als de hoofdstad van het goede leven

  • Promoten van evenementen die passen bij de stad Maastricht en bijdragen aan het verstevigen van het imago van de stad

  • Stimuleren van brede samenwerking in stad en regio rondom het positief positioneren van Maastricht naar (potentiële) bezoekers toe

  • Aanjagen van duurzaam economisch verdienvermogen door samenwerking met verschillende relevante partijen waarmee Maastricht en haar brede regio als aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven en talenten wordt gepositioneerd

  • Stimuleren van de trots van alle ‘Maastrichtenaren’, zodat zij enthousiaste ambassadeurs van Maastricht worden

Financiering

Maastricht Marketing werkt volledig in opdracht van de stad. Alle inkomsten en revenuen uit onze activiteiten en projecten vloeien rechtstreeks terug naar de stad en regio. Aanvullend aan het jaarlijkse subsidiebedrag (1/3) worden de door ons zelf gegenereerde inkomsten (2/3) ook ingezet om de doelen, zoals gesteld in het convenant met de Gemeente Maastricht, te verwezenlijken. Een aanzienlijk deel van deze (niet-marketing gerelateerde) inkomsten – die onder meer gegenereerd worden via ticketverkoop voor rondleidingen in de grotten, Fort Sint Pieter, de Kazematten en de stad en via verkoop van producten in de Maastricht Store – wordt gebruikt voor tekorten die ontstaan bij de uitvoering van de gemeentelijke opdracht.

Organisatie

Stichting Maastricht Marketing bestaat uit verschillende onderdelen die samen het merk versterken:

  • Marketingorganisatie - Merkregie, marketing & communicatie
  • Maastricht Store - Informatie, service en lokale producten
  • Explore Maastricht & Maastricht Underground - Rondleidingen, erfgoed en hospitality

Bij Maastricht Marketing werken ruim 100 gedreven professionals, van marketeers tot gidsen, van storytellers tot storemedewerkers, van erfgoedexperts tot hospitalitytalent. Samen bouwen we aan een Maastricht waarin iedereen zich welkom, gezien en geïnspireerd voelt.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing wordt gevormd door:

  • Pim Steerneman – voorzitter

  • Paul Retra – vicevoorzitter

  • Daisy Blaauw – lid

  • Robèrt Dackus – lid

  • Sacha Oerlemans – lid

Onze partners