DNA van Maastricht

Aan de basis van het merk Maastricht staat het DNA van de stad. De kleuring die bewoners, bezoekers, bedrijven, kennis- en kundewerkers elke dag aan deze stad geven. Zij vertellen de verhalen die de publieke perceptie vormen. Creëren betekenisvolle ervaringen die een plek maken tot wat het is. En hoewel een sterk stadsmerk start bij het DNA dat weerspiegelt wie we zijn, geeft het ook richting aan wie we wíllen zijn. Wij bouwen het merk Maastricht op een solide fundament; negen typisch Maastrichtse eigenschappen: ons DNA.

1. Gelukkig zijn - door te genieten

Geluk is een cruciale sleutel voor gezondheid. In Maastricht & regio genieten we net iets meer. Onze gezonde innovaties helpen ons om lokaal veel bewúster te genieten en internationaal doorbraken te creëren. Dit zijn de ingrediënten van een nieuw bourgondisch leven.

  • Eys in Limburg

2. Sociale kracht

Hier organiseren we het toeval om mensen te ontmoeten. Door niet alles vast te zetten in een schema en door te zijn waar andere mensen zijn. Zo ontstaan niet-voorbereide gesprekken die kunnen leiden tot een professionele klik, mooie verbindingen en sterke initiatieven. Kortom, sociale kracht.

  • Standbeeld Mestreechter Geis Maastricht

3. Uniciteit door localiteit

Maastricht is mede ‘groot’ geworden door de maakindustrie. Wij stellen onze eigenheid centraal en geven het een kwaliteit van wereldklasse. We halen alles zoveel mogelijk van dichtbij. Zo maken we het oorspronkelijke interessant voor iedereen die hier leeft, werkt of recreëert.

  • Bakkerij Hermans in Maastricht

4. Slimmer door gesprekken

Hier vergroten we onze collectieve kennisdoor het voeren van (academische) gesprekken; zinvolle discussies die helpen bij de ontwikkeling van nieuwe perspectieven en concepten. Gesprekken die ons kritisch denkvermogen laten groeien en het begrip voor elkaar doen toenemen. Een kennisboost voor onze economie.

5. Informeel samenwerken

In Maastricht en regio draagt informele kracht bij aan zakelijk succes. Hier in het zuiden begrijpen wij dat effectief samenwerken begint met elkaar leren kennen. Echt leren kennen; in informele netwerken.

6. Effectief - de tijd nemen

We gebruiken tijd niet efficiënt, maar vooral effectief. We rennen niet, we lopen. We haasten niet, we nemen de tijd. Hier wordt de tijd genomen om na te denken, om de dingen goed te doen, om zorgvuldig te zijn. Zo komen wij tot goede besluiten en bewaken wij ook onze unieke kwaliteit van leven. En dat brengt – op de lange termijn – altijd winst.

7. Exclusiviteit - door inclusiviteit

Hier geloven we niet in meer van hetzelfde, maar in diversiteit en verschillen. Dat wat er broeit, boeit. Nieuwe ideeën, invloeden en perspectieven vanuit ieders inbreng en gelijkwaardigheid brengen ons verder. We pakken samen de problemen bij de kop. Daardoor is het geheel altijd beter dan de delen alleen.

8. Toekomst door te bouwen op het verleden

Maastricht en Limburg zijn gebouwd op verscheidene crises en overheersingen. Dat maakt ons tot overwinnaars. We hebben een groots verleden. De lessen die we leerden zorgen altijd voor actualisatie. Met deze winnaarsmentaliteit bouwt de stad aan een duurzame 21e eeuw.

  • Toneelgroep Maastricht ceramique plein 1992 peggy

9. Podium voor levenskunst

Maastricht heeft een energie die zorgt dat de stad barst van de creatieven, de onderzoekers en de makers. Maastricht ís cultuur. 365 dagen lang het podium voor het zuiden. Geniet van onze levenskunst. Kom op adem in de intiemste metropool op aarde.