Wereldwijde aantrekking - én lokale trots
De identiteit van Maastricht is geen keuze. We zijn wie we zijn: een internationaal georiënteerde stad die gekenmerkt wordt door haar geschiedenis, centrale ligging en de joie de vivre van haar inwoners. Het merk Maastricht is wél een keuze. Het is een communicatief aantrekkelijke samenvatting van het (mooiste) onderscheidende dat onze stad te bieden heeft. We gebruiken het merk als middel om stad en regio aan verschillende doelgroepen te presenteren en nieuwe (tijdelijke) Maastrichtenaren aan te trekken: inwoners, studenten, bezoekers, bedrijven, instellingen, kennis- en kundewerkers.
Een stadsmerk bouw je samen
Maastricht en regio staan voor goed leven. In alles. Hier bouwen we al eeuwenlang aan cultuur, gebouwen, rituelen en bedrijven die mensen in een ander tempo en met meer liefde laten genieten, werken, ondernemen en leven. Onze vrijetijdseconomie is er opgebouwd. We zijn er wereldberoemd om. Het maakt Maastricht tot de hoofdstad van het goede leven. Vele stakeholders zijn op meerdere manieren betrokken geweest om mee te denken over de toekomst van het merk. Om samen te bepalen welke (nieuwe) waarden het voor verschillende sectoren en de samenleving kan hebben.
Uit onderzoek blijkt dat Maastricht het sterkste stadsmerk van Nederland is (Hendrik Beerda, 2025), maar dat het te eenzijdig – vanuit toerisme – geladen is. Doordat het zo’n sterk en bekend merk is, kan het juist voor veel bredere doeleinden ingezet worden. Daarom richt Maastricht Marketing zoch op bezoekers én bewoners én bedrijven én ‘brains’ (de 4 B’s).
Brandfilter
![]()
“ In Maastricht en regio combineren wij innovatie en carrièrekansen met een hoge kwaliteit van leven. Volkomen in balans. ”
Merkbelofte