Van informatiepunt tot inspiratieplek
Hoe geef je een informatiepunt echte betekenis? Door de transformatie van Visitor Centre (voorheen VVV) naar Maastricht Store creëerden we in het Dinghuis een plek waar bezoekers en bewoners de stad écht kunnen ervaren. Cultuur, ambacht en lokale makers komen samen in een inspirerende omgeving die verhalen vertelt, verbinding creëert en de unieke identiteit van Maastricht voelbaar maakt.
Het merk Maastricht - voelbaar maken
Aniek Bours, Maastricht Marketing vertelt: "We zagen dat de informatiebehoefte van bezoekers veranderde, de stad ontwikkelde zich en de ambities groeiden mee. We wilden niet langer alleen toeristische informatie verstrekken, want informatie is overal al te vinden. We wilden een plek creëren waar mensen de stad écht kunnen ervaren. Waar je niet alleen hoort wat er te doen is, maar het ook voelt. Waar het draait om verhalen, verbinding en vakmanschap. Een plek die relevant is voor bezoekers én bewoners en waar lokale makers een podium krijgen. En een plek waar mensen graag komen." Bezoekers die binnenstappen, worden deelgenoot van het verhaal van de stad. De Store biedt een podium waar lokale makers hun producten kunnen tonen, van keramiek tot koekjes, van wijn tot kunst. "Alles wat hier verkocht wordt, draagt een verhaal in zich. We werken vanuit het brandbook van de stad. Elk product moet iets vertellen over de identiteit van de stad."
“ We zijn conservator van onze eigen geschiedenis ”
Jean-Pierre Maas, Maastricht Store
Informatiepunt - én visitekaartje
De Maastricht Store vervult een unieke maatschappelijke rol. Het is het enige gratis informatiepunt in de stad, en tegelijk het visitekaartje van Stichting Maastricht Marketing en van Maastricht zelf. Mensen stappen binnen om hun verhalen te vertellen en te delen met onze medewerkers die op hun beurt de verhalen verder vertellen. Jean-Pierre Maas, Maastricht Store, noemt een voorbeeld: “Een mail van een man uit Amerika met de vraag of we een handtekening herkenden, leidde tot een bezoek aan Maastricht en de Store. Het was een mooi gesprek én we hebben uitgezocht dat de handtekening afkomstig was uit een van de grotten in de stad. Weer een puzzelstukje van onze geschiedenis opgelost en een verhaal rijker dat doorvertelt kan worden. Zo zijn we conservator van onze eigen geschiedenis.”
De Store is ook het startpunt van de stadswandelingen van Explore Maastricht en vormt daarmee een schakel tussen verleden en heden, tussen bewoners en bezoekers. Het pand - het historische Dinghuis - ademt bovendien de geschiedenis van de stad. Van theater, locatie voor boekpresentaties en exposities tot evenementenlocatie: iedere generatie kent dit gebouw op een eigen manier. Een locatie die letterlijk de culturele verbinding met de stad te versterkt.
Voor bewoners, bezoekers - en makers
De Maastricht Store is daarmee niet alleen een winkel, maar ook een plek voor ontmoeting en samenwerking. We voegen waarde toe voor stad, bewoner, bezoeker en maker.
- Voor bewoners is het een plek van herkenning, trots en verbinding met de eigen stad.
- Voor bezoekers is het een authentieke kennismaking met de Maastrichtse identiteit.
- Voor makers een podium om zichtbaar te worden en onderdeel te zijn van het verhaal van Maastricht.
“Het verschil met een elke andere winkel is dat dit ónze winkel is, van ónze stad, met ónze verhalen, vertelt door ónze mensen, met ónze producten, gemaakt door ónze mensen. Wat je hier koopt, vind je nergens anders. Alles ademt Maastricht", besluit Jean-Pierre Maas.