New Dutch: podium voor innovatie én work-life balance

De stad Maastricht wordt vaak geassocieerd met bourgondische charme, André Rieu en vlaai. Allemaal waardevolle elementen die diepgeworteld zitten in onze DNA, maar ze vertellen slechts één kant van het verhaal. De andere kant, die van kennis, innovatie en vooruitgang, blijft vaak onderbelicht. Maastricht als kennis- en innovatiestad positioneren is een van onze pijlers. Dat doen we onder andere via New Dutch, een beweging die een ander perspectief op Nederland werpt; modern en innovatief. We laden hiermee het merk Maastricht verder met een duidelijke inhoudelijke focus op ontwikkelingen en innovaties die in hier plaatsvinden.

  • Mosa Meat kweekburger Maastricht

Innovatiekracht

Nederland stond ooit wereldwijd bekend als bakermat van innovatie en vooruitgang. In de loop der jaren is dat imago wat vervaagd, terwijl juist nu onze innovatiekracht groter is dan ooit. Vanuit de merkbelofte 'In Maastricht en regio combineren wij innovatie en carrièrekansen met een hoge kwaliteit van leven. Volkomen in balans' sluit Maastricht Marketing samen met Brightlands aan bij New Dutch – een landelijke beweging die Nederland internationaal positioneert als land van baanbrekende innovatie, vernieuwing, creativiteit en samenwerking. Door grensverleggende verhalen te vertellen over de beste innovaties wil New Dutch een nieuw beeld schetsen voor het moderne, inclusieve en innovatieve land dat Nederland is. New Dutch is een initiatief van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC). In totaal zijn 16 regio's in Nederland aangesloten.

Via New Dutch bouwen we niet alleen aan internationale zichtbaarheid, maar ook aan een sterker gevoel van trots binnen onze eigen stad.

Dewi Andoetoe, Maastricht Marketing

Storytelling en persreis

Als partner binnen deze beweging vormt Maastricht Marketing de verbindende schakel tussen de landelijke positionering en de regionale innovatiekracht. Samen met Brightlands laten we zien hoe vernieuwing en levenskwaliteit hand in hand gaan. We geven innovatie een gezicht te geven via storytelling en internationale media-aandacht, zoals cases over de Tranendokter, Mosa Meat, Einstein Telescope en het Future Materials Lab op de New Dutch-website. Daarnaast organiseerden we in oktober 2025 een persreis in samenwerking met Brightlands en het NBTC om internationale vakjournalisten kennis te laten maken met de innovaties en levenskwaliteit in de regio. 

Persreis New Dutch Maastricht Instruments

Meer showcases