BESTAAT ER ZOIETS ALS EEN DUURZAME EN AUTHENTIEKE VAKANTIE?

Er is steeds meer aandacht voor de ontwikkeling van duurzame en authentieke vakanties. Miranda Cornelisse, Erasmus School of Philosophy, nam in haar proefschrift beide begrippen onder de loep die volgens haar ‘te pas en te onpas’ gebruikt worden. Of er zoiets bestaat als duurzame en authentieke vakantie? Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing zegt er het volgende over.

Vroeger ging toerisme hoofdzakelijk over economie en werkgelegenheid. Al is het aantal bezoekers, overnachtingen en uitgaven nog steeds een graadmeter, ik geloof dat we het ruimer moeten zien,” legt Mees uit. “We hebben natuurlijk een inhaalslag te maken op economisch gebied, maar het neemt niet weg dat we heel goed beseffen, dat als je meerwaarde wil creëren en een goede reputatie wil opbouwen, je als stad in balans moeten zijn. Toerisme is geen doel op zich, maar een middel om niet alleen de economie op stoom te houden, maar vooral om initiatieven en destinaties te verbeteren en samenlevingen meer te verenigen. Niemand wil onder de voet worden gelopen door bezoekers. Ook de bezoeker zelf niet. Daarom zetten we in op spreiding van bezoekersstromen en concentreren we ons op de kwaliteitszoeker. Bezoekers die écht open staan voor ons bijzonder en hoogstaand cultureel aanbod, het monumentale karakter van de stad met ons sterk onderscheidend horeca- en winkelaanbod. En onze prachtige omgeving. Dat maakt dat het hier zo goed leven is. Die kwaliteitszoekende bezoeker kan ons juist helpen om deze beleving te versterken én te beschermen.” Of er zoiets bestaat als een duurzame en authentieke vakantie? Hardop denkend: “Brede begrippen als authenticiteit en duurzaamheid zou je misschien niet meer in de mond moeten nemen. Als je gewoon zegt waar je voor staat en dat consistent uitdraagt. Dát maakt dat je vanuit je eigenheid als merk [lees: stad] het verschil kunt maken, denk ik!